KLM gaat voor dit jaar uit van een stevige verbetering van het operationeel resultaat.
Dat zei topman Camiel Eurlings donderdag tegen het ANP. Vorig jaar boekte de luchtvaartmaatschappij een operationele winst van 154 miljoen euro.
Dankzij de winst die KLM maakt, resteert aan het einde van het jaar naar verwachting ook voor moederbedrijf Air France-KLM een plusje. Air France zal dit jaar waarschijnlijk nog niet uit de rode cijfers komen, zei topman Alexandre de Juniac van het luchtvaartconcern al eerder.
De economische omstandigheden hebben bepaald niet meegewerkt, zei Eurlings. Van het verwachte herstel in Europa is nog weinig te zien en dat laat zich vooral bij de vrachttak nog steeds voelen. Ook de sterke euro zat het bedrijf dwars, omdat het veel omzet behaalt in vreemde valuta’s.
KLM: dik betalen voor luxe maaltijd werkt
Beide onderdelen van de luchtvaartgroep maken volgens Eurlings goede vorderingen met het terugdringen van de kosten en het aanboren van nieuwe bronnen van inkomsten. ,,Het is voor KLM het zesde kwartaal op rij waarin de kosten dalen en de operationele inkomsten stijgen”, zei hij.
KLM laat zijn vliegtuigen sneller omkeren, waardoor ze meer vluchten kunnen maken. Ook is dankzij een slimmere indeling ruimte vrijgespeeld voor meer stoelen. Verder slaagt de luchtvaartmaatschappij er steeds beter in klanten meer te laten betalen voor bijvoorbeeld een luxere maaltijd of een ruimere plaats. Die extra inkomsten zijn in een paar jaar tijd van 5 naar 120 miljoen euro gegaan, zei Eurlings.
De verbetering is noodzakelijk omdat KLM de komende jaren veel wil investeren in zijn product. Eurlings noemde de aanschaf van de Boeing 787 Dreamliner en de vernieuwing van de business class als voorbeelden. Om dat mogelijk te maken zal de productiviteit nog verder omhoog moeten, voegde hij eraan toe.
Uiteindelijk is het doel om het Europese routenetwerk op zijn minst kostendekkend te maken, zei Eurlings. De korte tot middellange vluchten leveren dit jaar nog een verlies van zo'n 70 miljoen euro op, maar zijn van cruciaal belang voor de aanvoer van passagiers voor het intercontinentale netwerk, waarmee KLM voornamelijk zijn geld verdient.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl